موج نو سینمای فرانسه چیست؟
 
درباره وبلاگ


هدیه ای از طرف متیلدا
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

تریا سینما
شیشه کوچیک عمر سینمای جهان وبلاگ کوچیک منه




موج نوی سینمای فرانسه جنبشی در سینمایفرانسه است که در دهه ۱۹۵۰ به رهبری منتقدان جوان تحریریه مجله سینمایی کایه دو سینما در فرانسه شکل گرفت و به سایر نقاط دنیا سرایت یافت.

موج نو تلاش می کرد از سوژه&zwnj;های متفاوت و سبک روایت متفاوت در ساخت و تهیه فیلم استفاده کند و برخلاف سینمای کلاسیک آمریکا، از ستاره&zwnj;های سینمایی استفاده نمی&zwnj;کرد (به همین دلیل استفاده از نابازیگر زیاد دیده می&zwnj;شود). در این فیلم&zwnj;ها تماشاگر در قضاوت و خوانش فیلم آزادی دارد.

در اواخر ۱۹۵۰ چند تن از این منتقدان اولین فیلم&zwnj;هایشان را کارگردانی کردند که منعکس کننده این نظریهٔ آنان بود که به عنوان موج نوی فرانسه از آن یاد می&zwnj;شود. از پیشروان این نظریه می&zwnj;توان از فرانسوا تروفو با فیلم چهارصد ضربه، و ژان لوک گدار با اولین فیلم بلندش از نفس افتاده نام برد که این فیلم توانست قواعد عصیان&zwnj;گرانه موج نو را به بهترین شکل ممکن مجسم کند.

از دیگر منتقدین فرانسوی که بر اساس همین نظریه پا به عرصهٔ کارگردانی نهادند، می&zwnj;توان از ژاک ریوتی، اریک رومر، کلود شابرول، و همچنین فیلمسازانی چون آلن رنه، ژاک دمی، گی دوبور و اگنس واردا نام برد.

منتقدان از آنچه که به عنوان فیلم&zwnj;های ادبی در فرانسه ساخته می&zwnj;شد، ناراضی بودند و به نظر آنان در این&zwnj;گونه فیلم&zwnj;ها، نقش فیلمنامه&zwnj;نویس بیشتر از کارگردان مشهود بود. آنان معتقد بودند که تنها کارگردانان هالیودی مانند آلفرد هیچکاک به معنی واقعی سازندهٔ فیلم هستند، زیرا از آنجایی که آنها خود نویسندهٔ فیلم&zwnj;هایشان هستند، توانایی کاملی در به تصویر کشیدن آنها دارند آنها عقیده داشتند صرف نظر از این که چه کسانی این فیلم&zwnj;ها را تولید، فیلمبرداری یا بازی کرده&zwnj;اند یا نوشته&zwnj;اند، و فارغ از نوع استودیو و مقدار پولی که فیلم با آن ساخته می&zwnj;شود، باید تداوم را در مجموعه فیلم&zwnj;هایی یافت که تحت یک عنوان به یکدیگر پیوسته&zwnj;اند: کارگردان.

موج نوی فرانسه باعث حیات دوبارهٔ سینمای این کشور شد و بار دیگر سینمای فرانسه را در رأس سینمای فرهنگی جهان قرارداد.موج نو تمام فیلمسازان جوان سرکش را تحت تأثیر قرار داد و دنباله&zwnj;های آن به سایر کشورها از جمله چکسلواکی، ژاپن و برزیل نیز سرایت کرد.

 

نمونه فیلم&zwnj;ها

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







جمعه 30 دی 1390برچسب:, :: 20:3 ::  نويسنده : مجتبی