محبوب ترین کاراکتر منفی سینما از نظرمن
 
درباره وبلاگ


هدیه ای از طرف متیلدا
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

تریا سینما
شیشه کوچیک عمر سینمای جهان وبلاگ کوچیک منه




تاریخچه ی خلق

باب کین، خالق داستان مصوربتمن، در سال 1940، شخصیت جوکر را وارد داستان خود کرد. جری رابینسون، یک کارت جوکر و تصویر کنراد ویت (بازیگر فیلم صامت مردی که می خندد) را به او نشان داد و این، منبع الهام شخصیت جوکر شد. داستان مردی که می خندد، داستان فردی است که در کودکی، اوباش، در دو طرف دهانش زخمی مانند یک لبخند ایجاد کرده اند و این زخم، تا آخر عمر، او را خندان نشان می دهد. اولین ایفای نقش جوکر، در بتمن# 1 بود. 

زندگی نامه

در چند شماره از داستان های مصور بتمن، بر می خوریم که زمانی، جوکر، مجرمی شناخته شده به نام «روپوش قرمز»  بوده. البته علت روپوش قرمز گذاشتن جوکر در هر کدام از آن ها متفاوت است.

در داستان «تسویه حساب»  و چند شماره ی دیگر از داستان های مصور دی سی کامیکس، گفته می شود که نام او، «جک» بوده است.

در فیلم بتمن (1989)، نام جوکر، «جک ناپیر» است. 

در فیلم شوالیه تاریکی، رییس پلیس گوردون، در مورد جوکر می گوید: «نه اسمی دارد و نه اسم مستعار دیگری.» 

گذشته

داستان های مصور بتمن، اطلاعات زیادی در مورد گذشته ی جوکر به ما نمی دهند.

در شوخی مرگبار  معرفی کوتاهی از گذشته ی او می شود.

او شغلش را به عنوان یک مهندس کارخانه ی مواد شیمیایی، از دست داده و در شغل فعلی خود، که یک مجری نمایش کمدی است، نا موفق است و کسی به شوخی های او نمی خندد. او به همراه یک دسته خلافکار، قصد دزدی از آن کارخانه ی مواد شیمیایی می کند و در همان شب زن او، جنی، اشتباهی می میرد. دزدی نیز ناموفق می شود و با حضور بتمن، او از ترس خود را به درون مواد شیمیایی می اندازد.

 در بتمن: مردی که می خندد ، نیز اطلاعاتی راجع به این که چرا چهره ی او، چنین شده است به ما داده می شود.

در فیلم بتمن (1989)، او، هر چند چنان که گفته می شود، در شیمی و هنر متخصص است، اما قبل از جوکر شدن، عضو یک باند جنایتکار است که به منظور دزدی، به کارخانه ی مواد شیمیایی می روند.

مشخصات ظاهری

جوکر، معمولاً کتی ارغوانی می پوشد. در «بتمن: جوکر»  جوکر یک بارانی ارغوانی رنگ پوشیده است.

چهره ی او، سفید رنگ، لبانش سرخ و موهایش سبز رنگند. در بعضی از تصاویر، دور چشمانش نیز سیاه رنگ هستند. علت این رنگ چهره، در داستان های مختلف، متفاوت است.

در بیشتر کمیک ها، علت تغییر چهره ی جوکر، پرت شدن او به درون مواد شیمیایی ذکر شده است. اما در برخی دیگر از کمیک ها، رنگ چهره ی جوکر، صرفاً معلول گریم کردن اوست.

در برخی شماره ها، دو طرف دهان او، زخمی مانند یک لبخند وجود دارد که در یکی از شماره های بتمن، علت آن، زخمی است که بتمن، با بترنگ بر چهره ی او می اندازد. 

در فیلم شوالیه تاریکی جوکر در دو صحنه ی مختلف، دو علت مختلف برای این واقعه ذکر می کند. در یک جا می گوید پدرش که یک الکلی معتاد بوده، یک شب که مست شده، با چاقو به مادرش حمله می کند. سپس به سمت او بر می گردد و به این بهانه که «چرا اینقدر جدی هستی پسر؟» با چاقو، لبخندی روی صورتش می کشد.

در جای دیگر می گوید که همسرش به او می گفته که چرا اینقدر کم می خندد؟ همسرش یک قمارباز بوده و یک بار، کلی بدهی بالا می آورد و طلبکاران، صورتش را خط خطی می کنند. جوکر برای این که نشان دهد این موضوع برایش اهمیتی ندارد، با چاقو روی صورت خود لبخندی ایجاد می کند ولی همسرش او را ترک می کند.

شخصیت

در داستان های مصور بتمن، شخصیت بتمن، دو گونه به تصویر کشیده شده است: یک بیمار روانی که از زجر دادن دیگران لذت می برد و شوخ طبع است. یا یک دزد شوخ طبع که فقط کمی غیرعادی است. تصویر نخست، تصویر غالب داستان هاست و تصویر دوم، بیشتر در سریال بتمن، ساخته 1960، نمود پیدا می کند.

جوکر انسانی روان پریش است و شاید سیاه‌ترین موجود کمیک استریپ‌های بتمن باشد. او هیچ هدف خاصی در زندگی ندارد. کتک می‌خورد ولی همچنان می‌خندد. هیت لجر با بازی حیرت انگیز خود در نقش جوکر توانست شخصیت را به کریه‌ترین وضع خود تبدیل کند. انگیزه‌ای ندارد. نه پول نه ثروت نه احترام و نه قدرت و نه زن و جاه و مقام. او شخصیتی ندارد که به آن افتخار کند برای همین مرگ برای او فرقی نمی‌کند. او میخواهد دیگران را مثل خودش کند و در شوالیه تاریکی علنا اعلام می‌کند تا بتمن ماسک خود را برندارد او دست از جنایت بر نخواهد داشت. به زور میخواهد شخصیت بتمن را که یک آرمانگرای واقعی است راخرد کند و ماسک او را بردارد و برای این کار هر کاری می‌کند. و فقط وقتی لذت می‌برد که جهان بسوزد و خودش یا بااشتیاقنمایش مضحک گاتهامرا ببیند یا خودش بمیرد. در هر حال می‌خندد. او و بتمن دو روی یک سکه‌اند. آن دو هم را کامل می‌کنند. بدون دیگری آن یکی نمی‌تواند یک قهرمان یا یک تبهکار باشد.

در فيلم‌ها

از چپ به راست:سزار رومرو (سال 1969 در يك سريال تلوزيوني) جك نيكلسون (سال 1989 در فیلم بتمن ساخته تيم برتون) در آخر هيت لجر (سال 2008 در فیلم شوالیه تاریکی)

۱۹۶۹در سریال‌های بتمن سزار رومرو نقش جوکر را بازی می‌کرد. که در یکی از قسمت های سریال میگوید:مطمئن باشید که من هم یک جور هیولا هستم! چون اگر نبودم شمارو به دست این هیولا نمیدادم که بخوره! چون به هرحال تمام جوک های اطراف مال منه!


۱۹۸۹که اولین فیلم بتمن به دست
تیم برتون ساخته شد جک نیکلسون نقش جوکر را بازی کرد که نه به بلندقدی شخصیت جوکر بود و نه به لاغری او. اما خنده‌های بلند و دندان‌های ریز نیکلسون این ضعف را جبران کند و او جوکر را به سرخوش‌ترین شکل ممکن درست کرد. صحنهٔ رقص او در آخر فیلم معروف است.

۲۰۰۸در شوالیه تاریکی فیلم کریستوفر نولان که یک شاهکار واقعی ست، نقش جوکر را که در طی تمامی فیلم‌های گذشته بتمن مثل بتمن برای همیشه و یا بتمن و رابین هیچ اثری از جوکر نبود به گردن هیت لجر افتاد. بازی هیت بسیاری را تحت تاثیر قرار داد. او با گریم سنگین خود یک روانی واقعی ساخت و باعث شد تا طرفداران جوکر در سراسر دنیا دو برابر شوند!گفته میشود که فروش زیاد فیلم بخاطر جوکر بوده است نه بتمن!از قسمت های معروف آن میتوان به صحنه چرا اینقدر جدی؟ اشاره کرد و یا صحنه ای که جوکر کارت جوکر را در می آورد و میگوید این کارت من است!

نقل قول هایی از جوکر در فیلم‌ها

در فیلم بتمن(۱۹۸۹)

  • بتمن (به جوکر)

بتمن:تو پدر و مادر مرا کشتی!

جوکر:در مورد چی حرف میزنی؟

بتمن:من تورو ساختم ولی اول تو منو ساختی!

جوکر:من بچه بودم که پدرمادرتو کشتم پس اگه من بگم تو منو ساختی باید بگی من تورو ساختم!چه حرف بچه گانه ای زدم!

در فیلم بتمن(۱۹۸۹) من اولین هنر مند آدم کش دنیا هستم!

در فیلم شوالیه ی تاریکی(2008) به یکی از دلال هاای جنایت کار پدرم یه الکلی بود یه دیوانه... ویه شب اون از همیشه دیوانه تر شد مادرم برای دفاع ازخودش چاقوی آشپز خونه رو برداشت پدرم خوشش نیومد اون چاقو رو گرفت طرف مادرم وقتی این کارو میکرد می خندید و بعد روشو کرد طرف من. -چرااینقدر جدی هستی پسر یه لبخند روی اون صورتت بندازم و بعد این کارو کرد... وژوکر لب او را با چاقو امتداد میدهد وسپس به یکی دیگر از آن ها می گوید تو چرا اینقدر جدی هستی؟ یکی از مهم ترین و جالب ترین جملات جوکر (در شوالیه تاریکی) جوکر: اگه در کاری تخصص داری اون کارو مجانی انجام نده.


نظرات شما عزیزان:

بابک
ساعت21:10---29 بهمن 1390
سلام آقا مجتبی یکی از جوکرها را یادت رفته.معرفی جوکر چهارم مجتبی 2012
هرهرهر....من آگه جوکرم توام آقای پنگوئنی........


کامبیز دیرباز
ساعت19:09---20 بهمن 1390
دادا مجتبی تنکی یو ار پستت

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, :: 16:20 ::  نويسنده : مجتبی